Особливості передачі держпідприємств на аутсорсингове facility-обслуговування. Чи можливо досягти «рівня європейського сервісу» у держкомпаніях?

СЕРВІСНА КОМПАНІЯ
«ІНВАЙТ»

Get the best - be the best
Отримай краще - будь кращим

 

Особливості передачі держпідприємств на аутсорсингове facility-обслуговування. Чи можливо досягти «рівня європейського сервісу» у держкомпаніях?

07 черв. 2016

Особливості передачі держпідприємств на аутсорсингове facility-обслуговування

Держзакупівлі були завжди на слуху у громадськості. Однак особливо активно про держзакупівлі заговорили із виведенням на ринок електронної системи державних закупівель ProZorro.

Будучи зовсім «молодою» системою, ProZorro вже перемогла в World Procurement Awards 2016 - найбільш престижній міжнародній премії в сфері закупівель. Відмінний результат, хороша тенденція. І все б нічого, адже мова йде про благородну мету, особливо на тлі регулярно виникаючих скандалів з порушеннями тендерних процедур і розборок учасників торгів. Однак, учасники он-лайн закупівель хоч і з ентузіазмом зустріли ноу-хау, але залишаються досить стриманими в оцінці очікуваних ефектів.

Що ж такого особливого в державному секторі, що приватні підприємства так цікавляться цим ринком? Наскільки цей ринок ємний, які перспективи є у приватних компаній обслуговувати держсектор без скандальних тендерних шлейфів?

На ці питання, а також інші, не менш цікаві, відповіла керівник сервісної компанії «ІНВАЙТ» (IWS) Евеліна Галоян.

Керівник сервісної компанії «ІНВАЙТ» (IWS) Евеліна Галоян

Евеліно, почнемо з передісторії. Клінінговими послугами та комплексним обслуговуванням у нас в країні користуються досить давно і успішно. Чим сьогодні живе ринок, як його можна охарактеризувати?

Ви маєте рацію, історія діяльності сервісних компаній уже досить значна. Із приходом у кінці 90-х років іноземних компаній в Україні стали затребуваними спочатку послуги професійного прибирання офісів, виробничих приміщень, а згодом з'явився і тренд комплексного обслуговування, що включає в себе спектр найрізноманітніших сервісів: від прибирання до надання охоронних послуг та озеленення. Увесь цей час ринок поводився по-різному. Були й етапи бурхливого розвитку, були і спади. За різними підрахунками, в сегменті клінінгу та комплексного сервісного обслуговування зараз працює близько 200 компаній. Тому охарактеризувати ринок в цілому можна, як деякий Броунівський рух із циклічними періодами зростання і спаду.

Надання послуг із обслуговування комерційних об'єктів - це зрозуміло і прогнозовано. А якщо говорити про держсектор, це дуже специфічний сегмент, який недавно почав залучати обслуговуючі компанії на аутсорс. Наскільки він зараз заповнений?

Державні підприємства відносно недавно почали передавати питання експлуатації своїх будівель обслуговуючим компаніям. Безумовно, спостерігається тенденція зростання нашої галузі в даному сегменті. Але не так все просто. Є маса виробничих і процедурних нюансів. Також багато що залежить від цілей, які переслідує Замовник, коли передає обслуговування своїх об'єктів на аутсорс. Адже є варіанти, коли Замовник дійсно показує готовність отримувати якісний сервіс і чекає змін, нового правильного підходу. Але при цьому, є і випадки, коли обслуговування свого підприємства Замовник надає в аутсорсинг номінально, і у компанії-переможця тендеру просто немає можливостей - повноважень, прав і т.ін.

Замовники вимагають не тільки якісного сервісу, але й комплексу послуг в найширшому розумінні цього слова. І лише та компанія, яка найбільш швидко і ефективно адаптує свої можливості під вимоги Замовника, може бути попереду конкурентів.

Які послуги державні об'єкти передають в аутсорсинг?

Усе починалося з прибирання приміщень та прилеглої території, миття вікон, фасадів, послуг хімчистки та пральні. Зараз же тенденція йде до комплексного обслуговування. При цьому, Замовники вимагають не тільки якісного сервісу, але і комплексності в найширшому розумінні цього слова. І лише та компанія, яка найбільш швидко і ефективно адаптує свої можливості під вимоги Замовника, може бути попереду конкурентів.

Чим вигідна передача обслуговування на аутсорсинг для держпідприємства?

Вигоди дуже істотні, і вони універсальні, як для комерційних підприємств, так і для державних. Залучаючи обслуговуючу компанію, Замовник максимально концентрує свою увагу на профільних своїх функціях, при цьому у нього немає витрат на утримання штату непрофільних співробітників, дорогої техніки і устаткування. Він передає відповідальність і ризики професійній компанії, максимально намагаючись реалізувати цінність держзамовлення - підвищення якості при мінімальних витратах. Крім того, аутсорсинг дозволяє прискорити терміни виконання робіт, а також полегшує доступ до нових технологій і до спеціального обладнання. За деякими даними, застосування сервісного аутсорсингу дозволить Замовнику скоротити операційні витрати до 40%. Американські та європейські держструктури вже дуже багато років працюють із приватними обслуговуючими компаніями, і при цьому постійно наголошують істотну економію державних коштів, коштів платників податків. Погодьтеся, для нашої країни і нашого держсектора це як ніколи актуально.

Якщо компанія претендує на позицію одного з лідерів галузі, то хоче вона цього чи ні, повинна працювати з держкомпаніями, тому що відмовитися - означає втратити значну частку ринку.

Робота в держсекторі для приватної компанії передбачає процедуру проходження тендеру

Робота в держсекторі для приватної компанії передбачає процедуру проходження тендеру. В наших реаліях - дуже проблематична і часто скандальна сфера. Що можете сказати про неї, з якими нюансами доводилося стикатися?

Багато компаній, розробляючи стратегію свого розвитку, відразу ставлять перед собою табу щодо роботи в державному сегменті. Причин багато. Відмовитися від роботи з державою легко. Складніше працювати. Так, ризики високі. Однак, якщо компанія претендує на позицію одного з лідерів галузі, то хоче вона цього чи ні, повинна працювати з держкомпаніями, тому що відмовитися - означає втратити значну частку ринку.

Для нашої компанії держсегмент є одним із пріоритетних для розвитку. У нас поки немає ідеальної формули для роботи з держпідприємствами, десь нам вдається утримати позиції, десь ні, кудись ми й зовсім не йдемо. Однак, у нас є свої принципи роботи в настільки специфічній сфері. Вивчаючи будь-який проект, у першу чергу, ми визначаємо цілі, які переслідує Замовник. Якщо Замовнику не потрібні якісні послуги, якщо позаочі свідомо вже визначено переможця тендеру або Замовник агресивно дає зрозуміти, що нас не чекають, ми принципово не беремо участі у такому тендері.

Як, на Вашу думку, в нинішніх умовах учасникам тендерів допомагає електронна система державних закупівель ProZorro?

Задумка даного проекту дуже хороша. Те, що проект має кілька майданчиків для проведення торгів - теж плюс. Але для того, щоб усі сторони цих торгів отримали очікувані ефекти, має пройти ще якийсь час. Зараз система тільки набирає обертів. Так, держпідприємства і установи відразу почали активно нею користуватися. Але компанії, які пропонують товари і послуги, в більшій частині придивляються. Пробують брати участь, тестують можливості, аналізують увесь процес.

Завдання закупівлі полягає не тільки в тому, щоб заплатити якомога менше за продукцію або послугу, але і витратити ці гроші еффективно. Тобто отримати якісний товар або послугу. Чим швидше всі сторони тендерного процесу це зрозуміють, тим швидше й ефективніше запрацює система.

Ваша компанія вже брала участь в торгах на ProZorro?

Так, ми вже брали участь в таких торгах. Із 2015 року наша компанія досить активна в цьому напрямку. Система зручна з технічної точки зору. Але ми помітили одну дуже цікаву тенденцію. Деякі компанії в ході торгів починають відверто демпінгувати. А це, якщо аналізувати всі нюанси нашої сфери послуг, в кінцевому підсумку позначається на якості послуг, що надаються. Згідно з нашим законодавством, у Замовника зв'язані руки, він повинен виконати норму закону і вибрати найдешевшу пропозицію, навіть якщо він сам розуміє, що при цьому він не отримає належного рівня обслуговування. Але ж завдання закупівлі полягає не тільки в тому, щоб заплатити якомога менше за продукцію або послугу, але і витратити ці гроші ефективно. Тобто отримати якісний товар або послугу. Чим швидше всі сторони тендерного процесу це зрозуміють, тим швидше і ефективніше запрацює система. Тим більше, що демпінг відбувається за рахунок того, що при калькуляції не враховуються податки. А з компаніями, які не платять податки, конкурувати не можливо.

Компанія, у якій в обороті є частина держзамовлення, автоматично привертає увагу абсолютно всіх державних контролюючих органів та громадськості. Я не кажу, що це погано, навпаки, це посилює відповідальність компаній-учасниць тендерів, показує, що все «під лупою», все під наглядом громадськості.

І все ж, чим ризикує приватна компанії, яка працює з держсектором?

Найбільший ризик - це репутаційний. Виграти держзамовлення - часто означає напроситися на масу звинувачень, в тому числі і на приписування компанії-переможцю використання різних схем, політичних покровителів і ще Бог знає, чого.

Приклад у цьому питанні нашої компанії дуже показовий. Так, нам не один раз приписували якихось міфічних покровителів політиків і олігархів, хоча ми ніколи не були пов'язані з політикою або політичними особистостями. Із цим шлейфом розлучитися складно. Навіть, якщо ти абсолютно чесно виграв тендер, все рівно знайдеться хтось, хто звинуватить тебе в чомусь.

Ну, і звичайно, компанія, у якої в обороті є частина держзамовлення автоматично привертає увагу абсолютно всіх контролюючих органів та громадськості. Я не кажу, що це погано, навпаки, це посилює відповідальність компаній-учасниць тендерів, показує, що все «під лупою», все під наглядом громадськості. Але не варто забувати і про методи нечесної боротьби, якими деякі учасники користуються, щоб очорнити репутацію компанії-конкурента, який переміг в тендері.

А взагалі, наскільки жорстка конкуренція на ринку в держсекторі обслуговуючих (клінінгових, сервісних, фасиліті) компаній?

Дивлячись що ми називаємо конкуренцією. Якщо ми враховуємо грамотне ціноутворення з урахуванням правильного співвідношення фінансової складової та якості, то конкуренції немає. Якщо ж ми говоримо про компанії, які борються за держзамовлення, то за нашими даними, це близько 150 компаній. Парадоксальним є те, що дуже багато з цих компаній в приватному секторі не працюють взагалі.

Ваша думка - що потрібно зробити, щоб все-таки максимально оперативно впровадити, так званий, «рівень європейського сервісу» в держкомпаніях України?

У першу чергу, необхідно змінювати філософію компаній, які надають сервісні послуги в Україні. Потрібно створювати гідну конкуренцію, не забуваючи про цінності тієї послуги, яку ми надаємо. Знову ж таки, не можна до нескінченності знижувати ціну. І ще, повинні бути кваліфікаційні вимоги відповідності компанії всім умовам Замовника. Але для того, щоб все врахувати, Замовник повинен володіти високим рівнем професіоналізму в організації та проведенні тендеру.

За матеріалами журналу Фокус

InWhite Solutions